BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Menu Tab !

Followers

Nuffnang's Ads

Friday, 19 August 2011

Pengalaman & Pengajaran : Pasha Sempat Melupakan Allah

   


Kapanlagi.com --> Sebagai insan biasa a.k.a Hamba Allah di dunia ini, kita memang sentiasa ditemani dugaan yg merupakan hadiah dari Allah..
kadang-kadang, ujian itu berupa emosional.. Aiko sendiri pernah merasakan putus asa.. yg diperlukan, hanyalah iman yg kuat,.. seperti, berita terbaru sekarang.. ramai umat Islam murtad, seperti remaja dari Kuala Kangsar yg dikhabarkan putus asa kerana Allah tidak membantunya menemui wanita yg dia cintai selama 4 tahun.. 


             


Begitu juga dengan vokalis kepada Band popular Indonesia, Pasha Ungu atau nama sebenarnya Sigit Purnomo.. Pasha dikatakan pernah mengalami frustasi dan putus asa.. Sampai-sampai dia melupakan Allah dan sembunyi dari-Nya.. Hanya kesenangan duniawi yg dicari.. Apa lagi, bandnya sempat berada diambang kehancuran.. dari 7 ahli menjadi 5 kemudian 2..


"Aku dan Maki sempat saling tengok dan tatap. Tidak tahu apa yang musti dikerjakan. Kita waktu itu merasa seperti sampah yang mengotori kota. Mending kalau punya duit. Lha ini buat makan saja susah," tutur Pasha.




     

Dan pada suatu ketika, waktu dia duduk diteras mendengar suara adzan. Tanpa terasa hatinya terketuk dan air mata sempat menetes. Dari situ Pasha mendapat sebuah kesadaran baru. Ia tak mungkin terkungkung dalam keputusasaan terus menerus. Harus ada sesuatu yang harus dilakukan. Secepatnya dia ambil air wudhu.

      

"Dan dari situ saya belajar hidup. Paling tidak saya mencoba memilih teman yang bermanfaat, bukan berarti aku pilih-pilih dalam berteman. Namun paling tidak berhati-hati agar tidak terjatuh pada lubang yang lebih dalam," ujarnya.
Setelah itu, rasa sakit-sakitan yang biasanya mendera tubuhnya sembuh dengan sendirinya. "Ini mungkin semacam peringatan dari Allah. Aku sering sakit-sakitan hampir tiap tahun aku jatuh sakit tidak hanya satu atau dua kali, terkadang lebih," ungkapnya.
Tapi kini sudah tidak berbekas lagi sejak ia berani menunjukkan wajahnya pada Allah dengan melakukan sholat tidak sembunyi dan menghindar lagi.

          

Sumber : unguband.blogsome.com , Google

2 budak cute berceloteh:

Anonymous said...

Na..tahniah..ini m'nunjukkan bahwa mung masih ade kesedaran dan keinsafan dlm diri..jngn t'pedaya kata2 nista dr syaitan laknatullah...

Budaxx Talang..! said...

erm.. thanks, tpi niey sape? kc ker?